2012. január 6., péntek

Háromkirályok napi sütemény


Vízkereszt vagy háromkirályok napja a karácsonyi ünnepkör zárónapja és a farsang kezdőnapja. A nyugati kereszténység minden évben ekkor emlékezik meg a napkeleti bölcsekről – a hagyomány szerint a nevük: Gáspár, Menyhért és Boldizsár. A keleti keresztény egyházak Jézusnak a Jordán folyóban Keresztelő Szent János által való megkeresztelkedését ünneplik ezen a napon.
Spanyolországban ezen a napon  „roscon de reyes” nevezetű süteményt sütnek, ami egy korona alakú, fánktészta jellegű kalács, a tetején gazdagon díszítve aszalt gyümölcsökkel, esetleg magvakkal. A belsejébe elrejtenek egy meglepetést, ami általában egy porcelán figura. Hasonlóan mint nálunk a Luca pogácsába.
Én most a saját kalácsomat készítettem erre az alkalomra. Nem lett olyan gazdagon díszített, mint amilyennek szerettem volna, mert rejtélyes módon szinte az összes aszalt gyümölcsöm elfogyott.

Hozzávalók:

  • 50 dkg finomliszt
  • 150 g öregtészta (elhagyható)
  • 1 mk. só
  • 1 tojás
  • 1 tojás sárgája
  • 60 g cukor
  • 20 g kandírozott narancshéj
  • 1 fél narancs reszelt héja
  • 1 citrom reszelt héja
  • 1 dl friss narancslé
  • kb. 1,5 dl tej
  • 2 dkg élesztő (ha nincs öregtészta akkor 2,5 dkg)
  • 7 dkg olv. vaj
Az olvasztott vaj kivételével az összes hozzávalót a dagasztógépbe készítettem. Elindítottam a dagasztás programot, majd amikor már egészen sima, fényes felületű lett a tészta több részletben hozzáadtam a vajat is. 
Kiöntöttem a tartályból és cipót formáztam belőle:



Kelesztőtálban duplájára kelesztettem. Kb. egy óra kellett neki. Ezután enyhén lisztezett felületre borítottam és átgyúrtam. Ismét cipóra alakítottam:


Megfordítottam és egy aszalt szilvát a belsejébe nyomtam (a porcelán figura helyett).


Visszafordítottam, és lisztezett kézzel egy lyukat fúrtam a közepébe:


Felemeltem a tésztát, és a lyukat a két kezemmel kitágítottam úgy, hogy folyamatosan forgattam magam előtt a fánkot.
Sütőpapíros tepsire fektettem:


Letakartam és kb. 45-50 percig hagytam, hogy ismét megkeljen.

Ezalatt a sütőt előmelegítettem 180 fokra és felvertem egy egész tojást. Előkészítettem az aszalt gyümölcsöket és magvakat. A gyümölcsöket ha szárazabbak érdemes teába vagy némi alkoholba áztatni rövid időre.

A megkelt tésztát a tojással lekentem, majd az aszalt gyümölcsökkel díszítettem. Betoltam a sütőbe. Kb. 40 perc alatt sül készre. 15 perc után egy fóliával letakartam, hogy ne barnuljon túl.

6 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nagyon szép! Az a tojás, amivel lekenjük szerepel a hozzávalók között? Vagy az még pluszba jön?

Ildikó írta...

Meg KELL!!!!!!! csinálni annyira jól néz ki. Már érzem is az illatát.

Blogkonyha írta...

Nagyon finom narancsos kalácska! Az öreg tésztával mindig bajban vagyok...sosincs a hűtőben. :o)))

Limara írta...

Kedves Névtelen, az pluszban kell! :)

Ildikó! Örülök!:))

Krisz! Öregtészta nélkül is elkészítheted! :) Miért nem tartasz egy-két adagot a fagyasztódban, így ha kell, csak ki kell engednie:))

Marika írta...

Nyammii! Éhes lettem, szinte érzem az illatát! Nagyon guszta!!

Katyi írta...

Ezt eddig én nem tudtam, de pont jan. 6-án indultunk haza Mexikóból, és a nászasszonyom vett ilyen kalácsot. Óriási volt! Kb 40 cm x 80 cm-es dobozban árulták. Mindenki onnan vágott belőle, ahonnan akart. Több figura van belesütve, és azt mondták, aki 3 db-ot talál, vendégül látja a családot (vagy barátokat - amilyen társaságban fogyasztják a kalácsot)gyertyaszentelőkor egy bulira. (febr 2-án). A mi kalácsunkban 5 figura volt, de mindegyiket más találta meg. Megjegyzem: a kalács nem volt finom... de ez elhanyagolható volt ott és akkor!